Fundacja
Wspierania
Inicjatyw
Ekologicznych
ul. Czysta 17/4, 31-121 Kraków
tel./fax: 012 631 57 31
http://www.fwie.eco.pl
;
biuro@fwie.eco.pl
WZMOCNIENIE DZIAŁALNOŚCI
INTERWENCYJNEJ
W OCHRONIE ŚRODOWISKA
Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej
z programu Środki przejściowe PL2004/016-829.01.02.02
Dostęp do informacji publicznej i informacji o środowisku Dostęp do informacji w UE •Dyrektywa Rady i Parlamentu 2003/4/WE •Rozporządzenie 1049/2001 z 2001 r. o publicznym dostępie do dokumentów Parlamentu, Rady i Komisji Europejskiej •Rozporządzenie 166/2006 z 2006 r. w sprawie EPRTR •Rozporządzenie 1367/2006 z 2006 r. – tzw. „rozporządzenie Aarhus” –Różnice między nimi Dostęp do informacji w Polsce Źródła prawa: •Konstytucja RP •Konwencja z Aarhus •Ustawa Prawo ochrony środowiska (ustawa POŚ) •Ustawa o dostępie do informacji publicznej (ustawa DIP) Dostęp do informacji w Polsce Źródła prawa: •Konstytucja RP •Konwencja z Aarhus •Ustawa Prawo ochrony środowiska (ustawa POŚ) •Ustawa o dostępie do informacji publicznej (ustawa DIP) Dostęp do informacji w Konstytucji RP •Generalne prawo dostępu do informacji urzędowej – art. 61 •Prawo do informacji o środowisku – art. 74 ust. 3 •Różnice między nimi •Dwie odrębne regulacje implementujące: –Ustawa POŚ –Ustawa DIP POŚ a ustawa DIP •Zasada lex posterior •Norma kolizyjna - art. 1 ust. 2 ustawy DIP •3 sytuacje: –odmienna regulacja (np. terminy, udostępnianie informacji przetworzonej) –częściowa regulacja (np. rodzaje informacji podlegające udostępnianiu) –brak regulacji (np. udostępnianie w żądanej formie) Informacje podlegające udostępnianiu •Informacja o środowisku i jego ochronie •Informacja publiczna •Dwustopniowe definicje i ich rozumienie Zakres podmiotowy •Kto ma prawo do informacji •Kto ma obowiązek udostępniania informacji Wyjątki od zasady jawności •ustawa POŚ – szczegółowo określone •ustawa DIP – określone tylko ogólnie Terminy Dokumenty ujęte w wykazach: •w dniu złożenia wniosku o udostępnienie informacji Inne informacje: •bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu: –miesiąca (POŚ) od dnia otrzymania wniosku –14 dni (ustawa DIP) od dnia otrzymania wniosku •w sprawach szczególnie skomplikowanych – w terminie do 2 miesięcy Opłaty •Opłaty w POŚ –Zasada: opłata –Bez opłat: •wgląd do dokumentów z wykazu •informacja przekazana ustnie •Opłaty w ustawie DIP –zasada: bez opłat –wyjątek: dodatkowe koszty związane z formą lub sposobem udostępnienia Udostępnianie •POŚ: –zasada – pisemny wniosek –wyjątek - bez wniosku •Ustawa DIP: – zasada – dostęp elektroniczny (przez Biuletyn Informacji Publicznej) –wyjątek - wniosek Środki prawne •Odwołanie •Skarga do sądu administracyjnego •Powództwo do sądu powszechnego •Odpowiedzialność karna (informacja publiczna) Wątpliwości co do zgodności prawa polskiego z prawem UE (I) •Definicja informacji o środowisku –nie wszystkie elementy, o których należy udostępniać informacje są wprost wymienione w POŚ; wymagane zabiegi interpretacyjne •Definicja organów, które muszą udostępniać informacje: –wg prawa polskiego - tylko organy administracji; wg dyrektywy - także wyraźnie organy doradcze (w Polsce nie zawsze można je zaliczyć do organów administracji); dyrektywa nie wyłącza wyraźnie także organów ustawodawczych i sądowniczych Wątpliwości co do zgodności prawa polskiego z prawem UE (II) •Odnośnie wyjątków - w prawie polskim brak: –wyraźnego wymogu zawężającej interpretacji wyjątków –wymogu porównywania (wyważania) interesu przemawiającego za udostępnieniem informacji z interesem przemawiającym za odmową (zastosowaniem wyjątku) Wątpliwości co do zgodności prawa polskiego z prawem UE (III) •Ustawowe ograniczenie dostępu do baz danych o korzystaniu ze środowiska (z art. 286a ustawy POŚ) oraz do baz danych o gospodarowaniu odpadami (z art. 37 ustawy o odpadach)
|
|
|||||
I home I | I informacje o projekcie I | I ważne adresy I | I aktualności I | I o nas I | I kontakt I |