Fundacja Wspierania
Inicjatyw Ekologicznych

ul. Czysta 17/4, 31-121 Kraków
tel./fax: 012 631 57 31

http://www.fwie.eco.pl ; biuro@fwie.eco.pl

WZMOCNIENIE DZIAŁALNOŚCI INTERWENCYJNEJ
W OCHRONIE ŚRODOWISKA

Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej
z programu Środki przejściowe PL2004/016-829.01.02.02

 

Prawo pomocy publicznej na ochronę środowiska (zagadnienia wybrane)
Czerwiec 2007

Podstawy prawne (I)

•Bezpośrednie stosowanie prawa wspólnotowego

•Prawo polskie reguluje tylko procedurę

•Art. 87-89 TWE

•Orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości

•Kilkanaście rozporządzeń Komisji i Rady  w sprawie pomocy publicznej a także wytyczne Komisji Europejskiej

Podstawy prawne (II)

•Rozporządzenie Rady Nr 1164/1994 z dnia 16 maja 1996 ustanawiające Fundusz Spójności (  późn. zm.)

•Rozporządzenie Rady Nr 1260/1999 z 21 czerwca 1999r. wprowadzające ogólne przepisy w sprawie funduszy strukturalnych oraz zmiany tego rozporządzenia,

•Wytyczne Komisji Europejskiej z 2001r. w sprawie pomocy publicznej na ochronę środowiska

•Wytyczne Komisji Europejskiej z 1998r. w sprawie narodowej pomocy regionalnej

Podstawy prawne (III)

•Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2004r.Nr 123, poz. 1291, z późn. zm.)

•9 rozporządzeń Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy publicznej na:

•1) inwestycje służące dostosowaniu do wymogów najlepszych dostępnych technik

•2) inwestycje służące ochronie wód przed zanieczyszczeniem

Podstawy prawne (IV)

 3) inwestycje służące ograniczeniu emisji lotnych związków organicznych

•4) inwestycje służące redukcji emisji ze źródeł spalania paliw

•5) inwestycje w zakresie gospodarki odpadami

•6) inwestycje związane z odnawialnymi źródłami energii

 

Podstawy prawne (V)

•7) inwestycje służące dostosowaniu składowisk odpadów do wymagań ochrony środowiska

•8) inwestycje służące poprawie jakości paliw i technologii silnikowych

•9) na inwestycje służące zastosowaniu technologii zapewniających czystszą i energooszczędną produkcję oraz oszczędzanie surowców

 

Określenie pomocy publicznej
(pomocy państwa)

Art. 87 ust. 1 TWE

            Jeżeli niniejszy Traktat nie stanowi inaczej, wszelka pomoc, bez względu na formę, udzielana przez państwo lub ze źródeł państwowych, która przez uprzywilejowanie określonych przedsiębiorstw lub niektórych gałęzi produkcji zakłóca konkurencje lub tym grozi jest nie do pogodzenia ze wspólnym rynkiem, jak dalece narusza handel miedzy Państwami Członkowskimi. 

Silna pozycja prawna Komisji

•Art. 87 i nast. TWE udzielają Komisji umocowania do nadzoru nad dotacjami i ich kontroli.

•Komisja w pierwszym rzędzie decyduje w jakich wypadkach pomoc publiczna może być uznana jako zgodna ze Wspólnym Rynkiem, a więc dopuszczalna.

•Wytyczne Komisji jako ograniczenie jej władzy uznaniowej

Pojęcie „pomocy państwa”

Łączne spełnienie kryteriów:

•1) musi być przypisany państwu członkowskiemu („dotacje państwowe lub udzielane ze źródeł państwowych”);

•2) musi stanowić uprzywilejowanie;

•3) musi prowadzić do finansowego obciążenia źródeł publicznych, przy czym wystarczające jest obciążenie tego budżetu, do którego państwo bezpośrednio lub pośrednio ma dostęp lub na który w ten sam sposób ma wpływ;

•4) krąg uprzywilejowanych obejmuje przedsiębiorstwa lub gałęzie produkcji;

•5) musi wystąpić specyficzność („określoność”) kręgu uprzywilejowanych.

Środki pomocy państwa

„bez względu na formę”

•dotacje, dopłaty, zwolnienia podatkowe, zwolnienia od opłat parafiskalnych, dopłaty odsetkowe, przejęcie poręczeń w szczególnie korzystnych warunkach, nieodpłatne lub stosunkowo niedrogie (tj. poniżej cen rynkowych) przekazanie budynków lub gruntów, dostarczenie dóbr i usług na warunkach preferencyjnych, przejęcie strat lub każdy inny środek o podobnym skutku.

•Główne środki pomocy publicznej na cele ochrony środowiska w polskim systemie prawnym (dotacje, preferencyjne kredyty, preferencyjne pożyczki, gwarancje rządowe, ulgi i zwolnienia w opłatach za korzystanie ze środowiska) są środkami pomocy publicznej.

Ocena dopuszczalności pomocy państwa

•Ocena dokonana przez Komisję  - czy dany środek pomocy państwa:

•zakłóca konkurencję lub grozi jej zakłóceniem i narusza poprzez to handel między Państwami Członkowskimi;

•może być uznana za zgodną ze Wspólnym Rynkiem przy zastosowaniu kryteriów z art. 87 ust. 3 TWE, czyli czy może być uznany za stosowany dla osiągnięcia chociaż jednego z celów:

–„wspierania rozwoju regionalnego, ważnych przedsięwzięć o wspólnym interesie europejski, rozwoju pewnych gałęzi gospodarki lub obszarów gospodarczych, wspierania kultury i dziedzictwa

Pomoc państwa

•Pomoc dla przedsiębiorstw publicznych

•Pomoc de minimis

•Obowiązek notyfikacji indywidulanej

•Notyfikacja programów pomocowych

•Rola Prezesa UOKIK

Zakres polskiej regulacji o pomocy publicznej

•Postępowanie notyfikacyjne

•Postępowanie przed Komisją w zakresie pomocy nowej oraz pomocy istniejącej

•Postępowanie przed Komisją w zakresie pomocy niezgodnej z prawem lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem

•Postępowanie przed Trybunałem Sprawiedliwości

•Zwrot pomocy przyznanej niezgodnie z prawem oraz pomocy wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem

•Monitorowanie pomocy

•Kary pieniężne

Zakres regulacji pomocy na ochronę środowiska w rozporządzeniach RM

•Rodzaje inwestycji dopuszczonych do udzielania pomocy (nowe, istniejące)

•Dopuszczalne formy pomocy

•Koszty kwalifikowane

•Dopuszczalna wielkość pomocy

•Przywileje dla  MikrMŚP

 

KAZUS - proszę ocenić stan prawny

 
 
I home I I informacje o projekcie I I ważne adresy I I aktualności I I o nas I I kontakt I


Licznik odwiedzin
Licznik (http://cenebit.biz/liczniki)